Merész gazdasági reformok kapujában Kína: élénkítés jön 2025-ben?

2024. december 11. 13:35

Kína új irányvonalat hirdetett: 2025-től radikálisabb élénkítő lépésekkel kívánja támogatni a növekedést. Bár a bejelentések rövid távon optimizmust hoztak a tőzsdékre, a szakértők óvatosságra intenek: a szavak mögötti valódi tettek és azok hatékonysága még mindig kérdéses marad.

2024. december 11. 13:35
Santo Martin
Santo Martin

Az év végéhez közeledve a globális piacok és a befektetők lélegzet-visszafojtva figyelik a világ második legnagyobb gazdaságának irányadó politikai testületeit. A kínai politikai elit legfelsőbb szintjéről érkező jelzések – különösen Hszi Csin-ping elnök döntéshozó köre, a 24 fős Politbüro legutóbbi, decemberi ülésén tapasztaltak – azt mutatják, hogy  

2025-ben Kína egy jóval bátrabb és erőteljesebb gazdaságélénkítő politikát vethet be.  

A kormányzat legújabb, hivatalos, mégis árnyalt közleményei szerint jövőre Kína áttér a több mint egy évtizeden át alkalmazott „körültekintő” monetáris politikáról egy „mérsékelten laza” irányvonalra. Ez – a gazdasági elemzők szerint – nem csupán irányváltást jelent, hanem a jegybanki kamatok újbóli csökkenésének és a hitelezés élénkítésének az ígéretét is magában hordozza, amit a piaci szereplők már régóta várnak. 

Az elmúlt közel 14 évben Kína csak óvatos, inkább a stabilitás fenntartására fókuszáló, „prudens” monetáris politikát folytatott. Ez idő alatt a hangsúly elsősorban a gazdaság túlzott eladósodásának megfékezésén, a pénzügyi rendszer stabilitásán és a fenntartható növekedésen volt. Most azonban, a 2025-ös évre előretekintve a Politbüro új narratívája azt a legkézzelfoghatóbb üzenetet közvetíti a hazai és nemzetközi közönség felé, hogy a kormányzat akár jelentősebb gazdaságélénkítéssel is kész szembeszállni a kihívásokkal. A „mérsékelten laza” monetáris politika kifejezést legutóbb a 2008–2009-es globális pénzügyi válság idején használta Kína, amikor óriási, sok százmilliárd dolláros ösztönzőcsomaggal próbálta meg pótolni a kieső külső keresletet és elkerülni a súlyosabb gazdasági visszaesést. 

A kínai Politbüro a Kínai Kommunista Párt (KKP) legfelsőbb szintű vezetői testülete, amely gyakorlatilag az ország legfontosabb stratégiai és politikai döntéseit hozza meg. Formálisan a KKP Központi Bizottságának a része, azonban a tagjai, különösen annak Állandó Bizottsága, a legbefolyásosabb személyek Kína politikai irányításában. 

 

Fő jellemzők: 

  • Összetétel: a Politbüro tagjait a Kínai Kommunista Párt Központi Bizottsága választja. Számuk az idők során változott, általában pár tucat emberről van szó (például 20-25 fő körül). Közülük kerül ki a Politbüro Állandó Bizottsága, amely általában 5-9 rendkívül befolyásos vezetőt tömörít. 
  • Szerep: a Politbüro meghatározza a gazdaság és a külpolitika fő irányvonalait, eldönti a fontos személyi kinevezéseket a pártban és az állami szervekben, valamint kijelöli a belföldi reformok, jogszabályok, nagyberuházások és egyéb stratégiai projektek fő irányait. Gyakorlatilag a kínai kormányzati döntéshozatal legfelső szintjét képviseli, bár formálisan az államhatalmi szervek (elnök, miniszterelnök, kormány) és a pártvezetés közötti viszony nem teljesen azonos a nyugati hatalmi elosztással. 
  • Állandó Bizottság: a Politbürón belül az Állandó Bizottság a legbelső kör, amely a legfontosabb és legkényesebb ügyeket dönti el. Itt foglal helyet például a pártfőtitkár, aki általában az ország elnöke is, illetve a kormányfő, valamint a legfontosabb területekért (például fegyveres erők, fegyelmi ellenőrzés, propaganda) felelős vezetők. Ez a testület kisebb, így rugalmasabban és gyorsabban dönthet a kritikus kérdésekben. 

Fokozódó külső és belső nyomás 

A mostani, 2024 végi bejelentések összefüggnek azzal, hogy a világpolitika ismét feszültté válhat. Donald Trump korábbi amerikai elnök visszatér a politikai küzdőtérre, és az előjelek arra mutatnak, hogy az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi feszültségek 2025-ben kiéleződhetnek. Trump már korábban is 60 százalékos vám bevezetésével fenyegette a kínai termékeket, ami a két ország közötti kereskedelmi volumen csökkenésével, és komoly, mindkét félre kiterjedő gazdasági károkkal járhat. 

Kína belső gazdasági szerkezeti gondokkal is küzd. Az ingatlanpiac évek óta lejtmenetben van, és ez a visszaesés kihat a teljes belső keresletre. Emellett az ország több mint két éve tartó deflációs nyomás alatt működik: a termelői árak hosszú időn át meredeken estek, novemberben már a 26. egymást követő hónapban süllyedtek, a fogyasztói árak pedig öt hónapja a zérónövekedés körül stagnálnak. Mindez azt jelenti, hogy a vállalatok profitjai nyomás alatt vannak, a bérek és a beruházások nem tudnak lendületbe jönni, a gazdasági szereplők bizalma pedig folyamatosan gyengül. 

Ilyen körülmények között a Politbüro számára kulcskérdéssé vált az egyensúly keresése: a növekedés élénkítése, a belső fogyasztás fellendítése és a nemzetközi kockázatokkal való megküzdés mind a horizonton vannak.  

A vezetés decemberi ülése ezért nem csupán a szokásos, év végi állapotfelmérés, hanem egy új fázis bejelentése is lehet. 

A Politbüro döntéseinek üzenete és hatása 

A testület decemberi megbeszélései után napvilágot látott közlemények több kulcsfontosságú területen is a fokozott beavatkozás lehetőségét villantják fel: 

  1. Monetáris politika: a „mérsékelten laza” irány egyértelműen több kamatvágást, esetleg a bankok tartalékrátájának további csökkentését jelenti. Ez sokak szerint 2025 első negyedévében várható. Korábban a kormányzat csak finoman igazította a kamatokat, és inkább adminisztratív eszközökkel igyekezett fenntartani a lendületet. Most ennél jóval nyíltabb, határozottabb kiállás látszik. 
  2. Fiskális politika: a Politbüro a „proaktív fiskális politikát” most már „még proaktívabbnak” nevezi. Ez arra utal, hogy a 2025-ben meghirdetett 3 százalékos költségvetési hiánycélon (amit az éves parlamenti ülésszakon, márciusban jelentenek be) könnyen lazíthatnak. Ha a kormány ténylegesen növeli a hiányt, az nagyobb állami költekezést, új infrastrukturális beruházásokat, a vidéki gazdaság élénkítését vagy éppen további adókedvezményeket hozhat. 
  3. Ingatlanpiac stabilizálása: a lejtmenetbe került, éveken át a növekedés egyik fő motorjának számító ingatlanpiac újbóli stabilizálása kiemelt célponttá vált. A 2020-as évek eleje óta a jelzáloghitelezési szigorítások, a fejlesztőcégek eladósodási hulláma, valamint a készletek felhalmozódása visszafogta a szektort. Most azonban a Politbüro nyíltan kimondta: stabilizálni kell az ágazatot. Ez új vásárlási kedvezményeket, könnyítéseket és akár egy állami stabilizációs alap felállítását is jelentheti. 
  4. Részvénypiac serkentése: külön figyelmet kapott a tőzsde, ami azt jelenti, hogy a vezetés nem csupán a bankszektoron vagy az állami infrastrukturális beruházásokon keresztül tervez élénkíteni, hanem a részvény- és kötvénypiacok stabilizálása, élénkítése is napirendre került. Ezt elemzők a „rendkívüli” jelzővel illetik, hiszen korábban a Politbüro ritkán szólt ilyen egyértelműen a tőkepiacról. 
  5. Fogyasztás élénkítése: talán a legfontosabb hosszú távú cél, hogy Kína végre érdemben felpörgesse a belső fogyasztást. Az exportvezérelt modell éveken át jól működött, de a globális bizonytalanság, a geopolitikai feszültségek, valamint a nyugati piacok protekcionista hajlamai miatt a kínai gazdaságnak nagyon jót tenne, ha a saját lakossága vásárolna többet. A Politbüro ígéretet tett arra, hogy „erővel” (forcefully) fogja növelni a fogyasztást, ami a kormányzati támogatások, a kedvezményes vásárlási programok (például az elöregedő háztartási elektronikai cikkek cseréje kedvezménnyel), valamint a közepes és alacsony jövedelmű rétegek vásárlóerejének célzott növelése révén valósulhat meg. 

Technológia, nyitás és reformok 

A Politbüro arról is beszélt, hogy 2025-ben tovább akarják erősíteni az ország technológiai innovációját és a modern ellátási láncok kiépítését. Az elmúlt években a nagyhatalmi versengés egyik kulcspontja lett, hogy ki szerzi meg az innovációs előnyöket, különösen a félvezetők, a mesterséges intelligencia és a megújuló energiák területén. Kína számára kiemelt fontosságú, hogy a deglobalizációs törekvések, a nyugati exportkorlátozások és a geopolitikai nyomás ellenére egyre inkább saját lábán megálló, önellátó és mégis modern, a világpiacokkal összekapcsolt gazdaságot hozzon létre. 

Emellett a kormányzat megerősítette elköteleződését a gazdasági reformok és a nyitás mellett: idetartozik a külföldi beruházók további ösztönzése, a belső piac átláthatóbbá tétele és olyan „ikonikus” reformok bevezetése, amelyek a szabályozási környezetet, a vállalati működést és a versenyfeltételeket javítják.  

Mindezzel együtt a Politbüro a politikai fegyelem további szigorítását is ígérte a korrupcióellenes küzdelem jegyében, ami azt sugallja, hogy a gazdasági lazaság nem terjed ki a hatalmi struktúrák engedékenységére. 

Piaci reakciók és elemzői vélemények 

A bejelentések után a CSI 300 index (a legnagyobb sanghaji és sencseni tőzsdei cégeket tömörítő benchmark) azonnal reagált: a hír nyomán 3,3 százalékos emelkedést is láthattunk a hétfő kora reggeli kereskedésben, míg a hongkongi kínai vállalatok indexe is hosszú ideje nem látott emelkedéssel reagált. Az optimizmus a „mérsékelten laza” monetáris politika visszatérése miatt különösen érthető: a 2008–2009-es gazdaságélénkítő program emléke élénken él a piaci szereplőkben, noha ma Kína felelősebbnek és célzottabbnak ígéri az állami beavatkozást, hogy elkerülje az újbóli eladósodottsági spirált és a rossz hitelek felhalmozódását. 

A Morgan Stanley közgazdászai, például Robin Xing „az évtized legerősebb élénkítő hangvételéről” beszéltek, miközben óvatosságra is intettek: a Politbüro retorikája pozitív, de a megvalósítás kérdéses. Martin Rasmussen, az Exante Data vezető stratégája szerint  

a felső vezetés hozzáállása a gazdasághoz és a feltételrendszerhez szemmel láthatóan megváltozott az előző negyedév óta, de a politikai akarat és a gyakorlati lépések között még lehetnek elcsúszások. 

A politika és a valóság közötti eltérések 

Ugyanakkor arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy az elmúlt hónapok során Kína többször bejelentett gazdasági ösztönző terveket, mégsem láttunk olyan mértékű, azonnali és jelentős konkrét intézkedést, amely ezzel a retorikával arányban állt volna. 

A szeptemberi Politbüro-ülés – amely szokatlanul foglalkozott gazdasági kérdésekkel – óta a tettek elmaradtak a szavaktól. Ez a jelenség nem ismeretlen Kínában: a kormányzat olykor nagy szavakkal, de óvatos lépésekkel próbálja elérni, hogy a piacok és a fogyasztók önmaguk találjanak vissza a kockázatvállaláshoz és a vásárláshoz.  

Ez tulajdonképpen egy pszichológiai hadviselés a gazdasági szereplők hangulatának befolyásolására, és a kommunista párt vezetői remélik, hogy a pozitív retorika önmagában is serkentő hatású. 

A valóság azonban ennél árnyaltabb: például a novemberben bejelentett 10 ezer milliárd jüanos (1,4 ezer milliárd dolláros) helyi adósságátütemezési program inkább a már meglévő hitelek átalakításáról és a likviditási problémák enyhítéséről szólt, semmint friss, új élénkítő pénzekről. Ezt a piac – az elementáris pluszlikviditás reménye helyett – inkább egyszerű adósságkezelési lépésként értékelte, amely nem generál azonnali gazdasági robbanást. 

 

A kritikus nézőpontok szerint a vezetés talán szándékosan tartja vissza a konkrét, sok százmilliárdos programokat, mert tart az adósságok további felduzzasztásától és a pénzügyi stabilitás sérülésétől. 

Az elmúlt évtizedek nagyvonalú hitelezési és infrastrukturális költekezési hullámai után Kína ma óvatosabb: a tetemes állami és vállalati adósságállományok mind nagyobb kockázatot jelentenek a hosszú távú fenntarthatóságra. 

Több lehetséges magyarázat is lehet a tettek hiányára. Az egyik szerint a kínai apparátus a márciusi, éves Nemzeti Népi Gyűlés (NPC) ülésszakához köti a konkrét célok bejelentését. Hszi Csin-ping eddig sem volt a régi beidegződések foglya, de nem kizárt, hogy mégis tartja magát a hagyományos politikai menetrendhez. A másik magyarázat szerint a vezetés abban bízik, hogy a „nagy szavak” maguk is képesek lesznek élénkíteni a gazdasági szereplők hangulatát anélkül, hogy drága és kockázatos ösztönzőprogramokat kellene bevetni. Végül van egy harmadik, sokkal borúlátóbb lehetőség is: előfordulhat, hogy a bürokrácia már nem olyan hatékony, mint korábban, így a kinevezések inkább a politikai lojalitást, mintsem a kompetenciát díjazzák, ezáltal a „nagy ígéretek” csak szólamok maradnak. 

A stabilizálás valódi kihívásai 

A gazdaság stabilizálása azonban nem pusztán politikai retorika kérdése. Az ingatlanpiac problémáinak megoldására, a vidéki városokban felhalmozódott befejezetlen építkezések (ún. „rotten tails”) kezelésére és a lakosság valós aggodalmainak enyhítésére konkrét, pénzügyi forrásokat igénylő akciótervekre is szükség lehet.  

A belső kereslet élénkítésében a jövedelmek emelése, a szociális háló erősítése és a fogyasztói bizalom helyreállítása elengedhetetlen. Ha ezek nincsenek meg, a kedvező hitelek, a könnyítések és a részvénypiaci ösztönzők önmagukban nem fogják elindítani a növekedést. 

Emellett a tőkepiac és a gazdaság valós szinkronja kulcskérdés. A részvényindexek időnként felvillanhatnak, de ha a vállalatok továbbra is deflációs nyomás alatt állnak, a profitkilátásaik korlátozottak maradnak, és ez hosszabb távon a részvényárakra is kihat. 

Merre tovább? 

A Politbüro ülése és a következő napokban esedékes Központi Gazdasági Munkakonferencia (CEWC) kijelöli a 2025-ös év gazdasági irányvonalát. A CEWC rendszerint a hosszabb távú célokat és a következő év növekedési terveit is konkretizálja.  

Bár a Politbüro közleményei sosem tartalmaznak pontos GDP-célokat, a szakértők a mostani szavakból arra következtetnek, hogy Kína a 2024-es, „körülbelül 5 százalékos” célját eléri, és 2025-re is hasonló, vagy ennél valamivel magasabb növekedési cél jöhet.  

A hazai fogyasztás növelése, a technológiai fejlesztések és az új ellátási láncok kiépítése mellett a vezetés továbbra is hangsúlyozza a külföldi beruházások fontosságát, miközben a geopolitikai kockázatokra is felkészül. 

A retorika tehát jelentős. A valós intézkedések mértéke, üteme és hatékonysága azonban sokkal bizonytalanabb. A 2025-ös év egyik fő kérdése lesz, hogy Kína valóban képes-e a szavakat cselekvéssé formálni, és elkerülni a múltbeli túlzott eladósodás és túlköltekezés csapdáit. Ha a vezetés a most beígért „mérsékelten laza” monetáris politikát és a „még proaktívabb” fiskális élénkítést valóban kézzelfogható, volumenben is jelentős lépésekkel támasztja alá, az új lendületet adhat az ország gazdaságának és megnyugtathatja a piaci szereplőket. 

Ha viszont csak a retorikában kanyarodik vissza a 2008–2009-es válság idején alkalmazott „bazooka” típusú politika hangulata, a tényleges intézkedések pedig elmaradnak, akkor Kína gazdasága továbbra is a várakozások és a bizonytalanság foglya marad. A külföldi befektetők, a kínai vállalkozások és a nemzetközi elemzők is ezt figyelik: a „nagy szavak” után jönnek-e a „nagy tettek”? Ez a kérdés fogja meghatározni Kína gazdasági kilátásait 2025-re – és talán az azt követő évekre is.

(Források: Bloomberg 1, Bloomberg 2)

Kapcsolódó:

 

Címlapfotó: Dreamstime

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
polárüveg
2024. december 11. 16:22
Van itt egy igen érdekes dolog. Trump főbb céljai az USA rendbetétele; a népjólét, népegészségügy emelése; mélyállam és korrupció visszaszorítása, az ipar és infrastruktúra fejlesztése, a dollár helyzetének stabilizálása . Ezekben éppen azzal a Kínával kialakítható konstruktív gazdasági együttműködés nyújthat segítséget Trumpnak, amely Kínát ellenségnek festették le. A dollárral való visszaélést a korábbi gazdasági elit csúcsra járatta. Ebből a világnak elege van. De mégis szükség lenne más formában. Ebben segíthet új megegyezés kialakítása. Infrastruktúra helyreállításában is Kína minden olyan feltétellel rendelkezik, amelyre az USÁ-nak szüksége lenne ehhez. Visszaiparosításhoz ugyanazt az utat lehet járni, melyet Kína járt be az USA tőke megérkezésénél: közös vállalatok létrehozása. A népjólét a fizethető, elérhető lakhatáson, egészségügyön kívül olcsó árukon, tartós munkahelyeken alapszik. Ebben is Kína lehet optimális partner. Önérdekükből egymásra vannak utalva mindketten.
nempolitizalok-0
2024. december 11. 13:59 Szerkesztve
Ideje, mert elég egysíkú lett a Temu. Egyébként nagyon korrektek, vettem egy dolgot, egy funkciója nem működött a sok küzül, 2 héten belül visszaköldték a lóvémat. Ráadásul a visszaküldéssel sem kellett szarakodnom, mert elvittem dobozában a mellettem lévő átvevő helyre, ahol átvették és ők küldték vissza.
herden100
2024. december 11. 13:57
Nagypálya.
johannluipigus
2024. december 11. 13:45
Há' hová akarnak ennél jobban növekedni?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!